Sudoku puzzels zijn sinds een jaar of 10 jaar flink populair geworden, op veel websites kun je sudoku’s spelen. Veel van deze sites zijn inmiddels verouderd: ze kunnen alleen worden gebruikt op een desktop computer, terwijl ongeveer de helft van het Internet verkeer tegenwoordig via mobiele apparaten (tablets en smartphones) gaat. Wat maakt een website nu geschikt om een sudoku goed te kunnen spelen op mobiele apparaten? SmarterSudoku is een nieuwe Sudoku site, waarop je kunt zien hoe het kan worden gedaan, zoals hier wordt uitgelegd.
Waarom zou je een sudoku op een website willen spelen?
Als je vaker een sudoku puzzel hebt opgelost, ken je het probleem als het wat moeilijker wordt: als geheugensteuntje schrijf je kleine hulpcijfers in de vakjes, even later moet je die weer uitgummen of doorstrepen, bepaald niet overzichtelijk meer. Op een computerscherm kun je hulpcijfers keurig verspreid in een vakje plaatsen en verwijderen gaat makkelijk zonder dat je er nog iets van ziet. Dat houdt het diagram veel overzichtelijker.
Een web-based sudoku kan ook extra functies bieden, zowel om de saaie klusjes uit handen te nemen (bijvoorbeeld hulpcijfers invullen of bijwerken) als om wat ondersteuning te geven om je sudoku vaardigheden te verbeteren (zoals hints of het uitlichten van nummers). Op het web kun je een eindeloos aanbod van puzzels vinden, zodat je kunt blijven spelen nadat je klaar bent met de dagelijkse Sudoku puzzels in de krant.
De doelstelling voor SmarterSudoku was om een sudoku site te maken die goed te gebruiken is op mobiele apparaten, maar ook de specifieke functies biedt die het de moeite waard maken om Sudoku te spelen op een computer. Verder bespaart het papier en potloden.
Wat zijn de problemen voor mobiele apparaten?
De oorzaken dat de meeste sudoku sites niet goed werken op mobiele apparaten zijn hieronder duidelijk gemaakt met sommige van de top resultaten als je bij Google op ‘sudoku’ zoekt:
Het kleine formaat
Het formaat is een issue voor mobiele sudoku sites, want het scherm is veel kleiner, maar in plaats van een muis gebruik je je vingers, die veel minder nauwkeurig zijn, dus heb je grotere aanraakvlakken nodig voor de bediening. De richtlijnen zeggen dat een aanraakvlak minstens 7mm groot zou moeten zijn. Voor een sudoku diagram met 9×9 vakjes, is dat dus minimaal 56mm, dat past net op een 4,5 inch schermpje. Er is geen ruimte meer om extra knoppen naast het diagram te plaatsen, deze moeten allemaal erboven of eronder .
Ook in verticale richting is de ruimte beperkt, dus de uitdaging is om een site te maken waarbij je zo min mogelijk knoppen nodig hebt, terwijl je ook de functies wilt behouden waarom je juist op een computer of mobieltje wilt spelen
Welke knoppen hebben we nodig?
Heel weinig eigenlijk. Om te voorkomen dat het toetsenbord opkomt, gebruiken we een rij knoppen om de cijfers te kiezen. Dit kan in het diagram geïntegreerd worden als je kolommen genummerd zijn, dan klik je op boven een kolom om dat cijfer te selecteren.
Je moet zowel een cijfer als een vakje kiezen, maar welke eerst? Bij meeste sites is gekozen voor één van beide opties, soms heb je een schakelaar dat je kunt kiezen. Maar dat heb je helemaal niet nodig: op SmarterSudoku werkt het allebei, het hangt er maar net vanaf of je zelf eerst een cijfer of vakje kiest.
Er is wel een verschil: als je eerst een cijfer kiest, worden alle vakjes waar dat cijfer voorkomt uitgelicht. Daarmee kun je makkelijker zoeken naar een vakje waar je het cijfer kunt plaatsen. Als je hier geen gebruik van wilt maken, kun je eerst een vakje kiezen.
Op veel sites is ook een schakelaar om hulpcijfers aan of uit te zetten (als ze de mogelijkheid van hulpcijfers al hebben). Hulpcijfers zijn de kleine cijfers waarmee je in een vakje kunt aangeven dat een cijfer er mogelijk kan staan, maar dat er ook nog andere cijfers mogelijk zijn. Maar dit kan net zo goed zonder schakelaar: als je een cijfer plaatst in een vakje waar al een ander cijfer staat, worden dit vanzelf hulpcijfers. Als je een hulpcijfers als enige in een vakje wilt, klik je na het plaatsen nog een keer.
Kunnen we nu spelen?
Ja, alle noodzakelijke functies zijn aanwezig, en het is al een flexibele en krachtige site. Met een paar extra functies wordt het nog makkelijker of krachtiger.
Met één klik kun je automatisch alle mogelijke hulpcijfers in de vakjes plaatsen, of de cijfers wegstrepen die al in dezelfde rij, kolom of 3×3 blok gevonden zijn.
Als je vast zit, kan een hint je verder helpen. Deze geven je een aanwijzing waar je moet zoeken naar de volgende stap, en laten ook zien waar in het diagram dat is.
Als je een vergissing hebt gemaakt en erachter komt dat er geen oplossing gevonden kan worden, kun je op Test klikken om te zien welke cijfers fout zijn. Als er teveel fout is, kan het makkelijker zijn helemaal opnieuw met de puzzel te beginnen.
Als je niet zeker weet hoe je verder moet gaan, kun je huidige stand opslaan met snapshot. Mocht het mis gaan, dan kun je deze later weer terugzetten.
Voor de moeilijke sudoku puzzels is het wel eens makkelijk om vakjes te markeren met verschillende kleuren. De help-sectie legt verschillende manieren uit om een stap dichter bij de oplossing te komen via kleurentechnieken.
Spelen maar!
Genoeg gelezen, tijd om het zelf te proberen. Veel plezier met sudoku puzzels op smartersudoku.nl.
Als je suggestie hebt of tegen een probleem aanloopt, laat hier dan een commentaar achter.
This post is also available in: Engels
Beste Harry,
Heel fijn dat de sudoku nu ook zonder toetsenbord gespeeld kan worden.
Ik kwam er pas laat achter dat je deze had ontwikkeld, maar nu ben ik er dan ook weer volop mee bezig!